Isnin, 26 November 2012

GURU YANG EFEKTIF MENURUT AL-GHAZALI DAN IBNU JAMAAH

     Guru yang efektif menurut al-Ghazali :
  1. mempunyai rasa simpati kepada murid dan menganggap serta melayani mereka sebagaimana anaknya sendiri.
  2. Mengikuti tingkah laku dan sunnah nabi dan tidak meminta imbuhan atas perkhidmatan yang diberikan.
  3. Tidak menasihati atau membenarkan muridnya melaksanakan sesuatu tugas kecuali guru benar-benar terlatih dan berpengetahuan tentang perkara tersebut.
  4. Menasihati murid-muridnya supaya meninggalkan kelakuan buruk secara lembut, bukannya dengan memarahi mereka.
  5. Tidak sekali-kali merendah-rendahkan disiplin ilmu yang lain di hadapan murid-muridnya.
  6. Hadkan pembelajaran bersesuaian dengan tahap pemahaman murid dan tidak sekali-kali memaksa mereka mencapai sesuatu di luar kemampuan.
  7. Menyediakan bahan pembelajaran yang mudah difahami, jelas dan bersesuaian dengan tahap perkembangan akal murid khususnya murid yang kurang pintar.
     Manakala, menurut Ibnu Jamaah, kualiti dan tugas guru yang efektif seperti berikut :
  1. Meletakkan ilmu dan pengajaran di atas kepentingan diri sendiri.
  2. Taat kepada etika dan perilaku pengajaran.
  3. Memahirkan diri dan memahami segala aspek pelajaran yang diajari.
  4. Mempunyai kefahaman minimum serta berjinak-jinak dengan bidang pelajaran yang lain selain daripada bidang pengkhususannya.
  5. Memahami suasana semasa dan keadaan masyarakat sekelilingnya.
  6. Mempunyai kefahaman yang baik tentang aspek kualiti individu dan tahap kemampuan muridnya.
  7. Adil dan berpandangan sama rata terhadap semua muridnya.
  8. Melaksanakan semua aktiviti yang melibatkan muridnya dengan penuh kasih mesra dan kesabaran.
  9. Memberi tumpuan kepada cara berpakaian dan perwatakan diri keseluruhannya.
     Demikian antara beberapa pendapat tokoh yang cuba diketengahkan tentang ciri-ciri guru yang baik dan efektif. Usaha untuk mewujudkan guru yang efektif adalah usaha sejagat dan dunia pendidikan negara kita masih meneruskan tradisi murni ini.

Petikan : Ahmad Mohd Salleh-Pendidikan Islam, Falsafah, Pedagogi dan Metodologi.

Salam hormat,
Admin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan