Khamis, 13 Disember 2012

TAZKIRAH 1 
LUPA KEPADA ALLAH

Dalam kitab Zahrir Riyadh bahawa Yaakob AS bersahabat dengan malaikat maut. Maka pada suatu ketika malaikat maut datang kepada Yaakub. Yaakub berkata " Wahai malaikat maut, engkau datang untuk berziarah atau untuk mencabut nyawaku?" Malaikat maut menjawab " Untuk berziarah sahaja". Lalu Yaakub berkata " aku mempunyai permintaan kepadamu". Malaikat maut berkata " apakah permintaanmu?" Yaakub menjawab " Bila ajalku telah dekat dan engkau hendak mengambil nyawaku, hendaklah engkau beritahu aku terlebih dahulu". malaikat maut menjawab " baiklah, aku akan menutuskan kepadamu dua atau tiga utusan". Maka ketika ajal Yaakub telah sampai, malaikat maut datang kepadanya, lalu ditegur Yaakub. " apakah engkau datang untuk berziarah atau untuk mencabut nyawaku?" Malaikat maut menjawab " Aku datang untuk mencabut nyawamu". Yaakub bertanya dengan hairan " Bukankah engkau telah berjanji kepadaku hendak mengutus dua atau iga utusan terlebih dahulu?". Malaikat maut menjawab" Benar aku telah melakukannya. Putihnya rambutmu setelah hitam, lemahnya badanmu setelah kuat dan bongkoknya badanmu setelah tegap, itu adalah utusanku wahai Yaakub kepada manusia sebelum ia mati".

Kadang-kadang perkara yang paling kita lupakan adalah mati....Disebabkan itulah....walaupun diberikan tanda-tandanya....namun manusia masih alpa sehinggalah umur yang lanjutpun masih melakukan maksiat kepada Allah. Sama-samalah kita renungkan!!!

Dipetik daripada sumber :http://haslina-wadahilmu.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan